T.C. Mİllî Eğİtİm BakanlIğI
KARABÜK / MERKEZ - Vakıfbank Zübeyde Hanım Anadolu Lisesi

Projeler

Projeler

May

Projenin Nisan Ayı Faaliyetleri

•        “Bu Nedir?” etkinliği 

•        Duvar duvar panosu etkinliği

•        Beyit Ezberleme

•        Video Yarışması

Projenin Amacı:

Öğrencilerin dilimizin zenginliklerini tanımasını, kültür taşıyıcısı olan sözcüklerimizle buluşmasını, buna bağlı olarak da dili iyi kullanmasını ve düşünce dünyasını geliştirmesini sağlamaktır.

 

1. “Bu Nedir?” Etkinliği:

‘’Bu Nedir?’’ etkinliği, öğrencilere son harfi verilen varlıkların, eşyaların ve kavramların öncesinde verilen beyitlerde bulunmasını amaçlayan bir alıştırmadır. Bu etkinlik, öğrencilerin dikkatlerini toplamalarına, analitik düşünme becerilerini kullanmalarına ve kelime dağarcıklarını geliştirmelerine yardımcı olmayı amaçlamaktadır. Beyitlerdeki bilmedikleri kelimeleri de bu sayede öğretmeyi amaçlar.

Faaliyet için verilen beyitlerde yazılı olan sözcükler A4 kağıdına boş kutular son harfi yazılarak hazırlandı. Öğrencilerin sözcükleri bulmaları içinde boş kutuların yanına açıklamaları yazılarak öğrencilere dağıtıldı. Öğrenciler bitirdikten sonra kağıtlar toplanarak öğretmen tarafından incelendi. Sonra sınıfta tüm öğrencilerin katılımıyla ipuçları okunarak sözcükler bulundu.

 

2.Duvar Panosu 

Bu etkinlikte öğrencilerin sanatsal yönlerini uyarmak, sanatsal çalışmalara ilgilerini arttırmak, güzel ve farklı yazılar yazmaları amaçlanmıştır.

Öncelikle akıllı tahtada örnek beyitleri gösterilerek, önce öğretmen tarafından yazılıp sonra da birkaç defa yazmaları istenmiştir. Bu alıştırmalar yapıldıktan sonra ise uygulamalara geçilmiş ve öğrencilerden kendi isimlerini yazmaları istenmiştir. Birçok öğrencinin grafiti yazmasında ilerleme görülürken, bazı öğrencilerin ise düz harflerle yazdığı gözlemlenmiştir. Belirlenen beyitler bazı öğrenciler tarafından grafiti şeklinde yazıldı ve boyandı. Bazı öğrenciler bilgisayar üzerinden ‘’grafiti’’ yazı stiliyle beyit yazarak getirdi. Bu çalışmalar panoda sergilendi.

3. Beyit Ezberleme

Öğrencilere kendi seçtikleri, belirledikleri beyitlerden en fazla 3 tane ezberlemeleri istendi. Ezberledikleri bu beyitler, sınıfta arkadaşları ile okundu.

4.Video Yarışması

Dilimizin Zenginlikleri Projesi kapsamında ‘’Beyit Ezberleme’’ etkinliğinde öğrencilere ezberletilen beyitler video haline getirildi ve video yarışmasına gönderildi.

 

Genel Değerlendirme

 

Dilimizin Zenginlikleri Projesi kapsamında Nisan ayı faaliyeti etkili bir şekilde gerçekleştirilmiştir. Bu nedir etkinlikleri ile öğrencilerin söz varlığını geliştirmelerine katkı sağlanmıştır. Grafiti etkinliğinde ise öğrencilerin dikkatli yazı yazmaya ve yazdıklarını paylaşma, beğendirme alışkanlıkları kazandırılmıştır. Öğrenciler etkinliklerde aktif olarak görev almıştır.

Ock

Dilimizin Zenginlikleri Projesi Kapsamında Mart Ayı Etkinliklerimiz:

KUTADGU BİLİG özellikleri bakımından edebiyatımızın en önemli eserlerinden biridir. Bu eser mesnevi olması didaktik bir eser olması açısından önemli bir eserdir. Öğrencilerimize KUTADGU BİLİG’İ   tanıtmak amacıyla mart ayında aşağıda yazılı olan faaliyetler gerçekleştirilmiştir.

Anlamını Bul Etkinliği

               Bu etkinlikte öğrenciler KUTADGU BİLİGDE belirlenen kelimeleri, yasaklı kelimeleri kullanmadan takım arkadaşlarına anlatmaya çalıştılar. Belirlenen süre içinde en fazla kelime anlatan takım oyunun kazananı oldu. Bu etkinlik ile öğrenciler KUTADGU BİLİGDEKİ kelimeleri öğrenmiş oldular.

Kelime Türetme Etkinliği

                KUTADGU BİLİGDE geçen kelimelerden seçip o kelimelerden yeni ve anlamlı kelimeler türetmeye çalışılır.  Kelime Türetme Etkinliği bütün sınıflarda uygulandı. Öğrencilerin bu etkinlikle kelime dağarcıklarını geliştirmeleri hedeflendi.

Kare Bulmaca Etkinliği 

               KUTADGU BİLİGDEN seçmiş olduğumuz kelimeleri kullanarak öğrencilerden gruplar oluşturarak kare bulmaca yapmaları istendi. Bütün sınıflar içerisinden en güzel kare bulmacayı oluşturan sınıf ödüllendirildi.

 KUTADGU BİLİGDEN hareket ile Nesne Tasarımı Yarışması

               İl milli eğitim müdürlüğümüz tarafından düzenlenen yarışmanın şartnamesi öğrencilerimize duyuruldu. Öğrencilere KUTADGU BİLİGİ tanıtmak ve Türk kültürünün zenginliklerini vurgulamak için KUTADGU BİLİGDEN beyitler okutulmuş ve bu eserin temel özelliklerinden hareketle Nesne Tasarımı oluşturmaları istenmiştir. İlçe milli Eğitim müdürlüğüne gönderilmek üzere seçilecek olan tasarının özgünlüğüne vb. özelliklerine dikkat edilmiştir. Seçilen tasarım ilçe milli eğitim müdürlüğüne gönderilmiştir.

 

Mrt

Şubat ayında Dilimizin Zenginlikleri Projesi kapsamında okulumuzda aşağıdaki uygulamalar gerçekleştirildi:

5-9 Şubat haftası tüm sınıflarda "Anlat Bakalım” etkinliği kapsamında tüm sınıflarda önceden hazırlanmış deyim ve atasözü tabu kartlarıyla tabu oyunu oynandı. Bazı gönüllü öğrenciler tarafından deyimlerin hikayeleri anlatıldı.

12-16 Şubat haftası tüm sınıflarda Drama ile Atasözümeyim Anlatma etkinliği yapıldı. Bir önceki hafta hikayesi bulunan deyimler sınıf ortamında icra edildi.

19-23 Şubat haftasında resim yeteneği olan öğrenciler öncelikli olmak üzere tüm sınıflarda deyim/ atasözü resimleme çalışması yapıldı.

26 Şubat 3 Mart haftasında bir önceki haftadan derlenen resimden oluşan okul panoları düzenlendi ve bütün öğrenciler tarafından görülmesi sağlandı.

Okuma Saatleri: Öğrencilerin Türk Dili ve Edebiyatı dersinin bir saatinde önceden oluşturulan kitap listesine göre kitap okumaları sağlanmıştır.

Yazma Etkinlikleri: Öğrencilere hikâye, şiir, deneme ve masal gibi farklı türlerde yazma çalışmaları yaptırılmıştır.

Mrt

Dilimizin zenginlikleri projesi kapsamında Ocak ayında yapılan etkinlikler:

Divan-ı Lügati't Türk pdf  dosyası sınıf ortamında öğrencilerle birlikte incelendi. öğrencilerin eser hakkında ilk izlenimleri ve düşünceleri alındı.

Edebiyat öğretmenleri tarafından sınıflarda “ anlamını bul” etkinliği gerçekleştirildi.

Tüm sınıflarda “hatırlatma etkinliği”  çerçevesinde bulmaca çözdürüldü.

Divan-ı Lügati't Türk eserinden alınan anahtar kelimelerle hikaye yazma çalışması yapıldı.

Öğrencileri ilgili konu çerçevesinde deneme yazdırıldı

 

Ekm

Dilimizin zenginlikleri projesi kapsamında Aralık ayında yapılan etkinlikler:

 9,10 ve 11 sınıflarda Safahat sözlüğü öğrencilerle paylaşılmış ve Mehmet Akif Ersoy tanıtılmıştır. daha sonra Safahat kitabından seçilen Mahalle Kahvesi, Küfe ve Seyfi Baba  manzumeleri öğrencilerle birlikte incelenmiş ve yorumlanmıştır. u etkinlikle birlikte öğrencilere İstiklal Marşı'mızın yazarı ve onun kitabı, sanatı tanıtılmıştır.

Görsel olarak Safahat sözlüğündeki kelimelerin hafızalarda kalması amacıyla sınıflarda ve okulda kelime panosu oluşturulmuştur. bu etkinlikle kelime dağarcığımızın geliştirilmesi ve öğrencilerin geçmişle bugün arasında ilişki kurabilmesi amaçlanmıştır.

 9,10 ve 11 sınıflarda öğrencilerle paylaşılan Safahat sözlüğünden seçilecek en az 3 kelime ile anlamlı bir cümle oluşturulması etkinliği başlatılmıştır.  öğrencilere yapılacak etkinlik hakkında bilgilendirme yapılmıştır.  apılan yarışmada ilk 3 kişi jüri üyelerince belirlenmiş ve birinci olan afiş İl Milli Eğitim Müdürlüğüne gönderilmiştir.  Ayrıca yarışmaya katılan öğrencilerin eserleri okul panosu oluşturularak sergilenmiştir.

Kas

DİLİMİZİN ZENGİNLİKLERİ PROJESİ kapsamında Kasım ayında yapılan etkinlikler

 9, 10 ve 11. Sınıflarda Türk klasiklerinden “Yunus Emre Divanı”ndan 2 şiir okunmuş ve öğrencilerle birlikte bu metinde geçen yabancı kökenli sözcüklerin cümle içinde kullanımından yola çıkarak anlamları tahmin edilmeye çalışılmış ve sözlükten anlamları bulunmuştur. Bu etkinlikle birlikte öğrencilere geçmişle bugün arasında ilişki kurabilme, Türk dilinin hem kendi zenginliğini hem de diğer dillerden alınan sözcüklerle daha da zenginleştiğini göstermek amaçlanmıştır.

 9, 10 ve 11. Sınıflarda öğrencilere 25 kelime tanıtılmış ve bu kelimelerin eş anlamlıları tahtaya yazılmıştır. Bu kelimeler üzerinden öğrencilerle birlikte “Bilen Oturur” etkinliği yapılmıştır. Kelimeleri doğru şekilde eşleştiren ayaktaki öğrenci yerine oturmuştur ve bütün kelimelerin eş anlamlıları bulunana kadar etkinlik devam etmiştir. Bu etkinlikle öğrencilerimize günlük hayatta kullandığımız birçok kelimenin aynı anlamda kullanılabileceği farkındalığı yaratılmıştır.